ΘΑΥΜΑΤΑ Α’ ΜΕΡΟΣ

Με τη χάρη του Θεού, θα ασχοληθούμε με τα θαύματα, τα οποία έχουν σκοπό να ζωντανέψουν την βαρυκάρδια ψυχή μας, που κολυμπά στις φροντίδες του κόσμου τούτου.

 

Η ζωή μας είναι πλημμυρισμένη από μικρά και μεγάλα θαύματα. Είναι αμέτρητα όπως η άμμος της θαλάσσης τα θαύματα που γίνονται ανά τους αιώνες αλλά και στις ημέρες μας.

Καταρχήν σύμφωνα με τον Άγιο Κύριλλο «θαύμα είναι η ίδια η κτίση που δημιούργησε ο Παντοδύναμος Θεός». Το ίδιο υποστήριζαν και οι αρχαίοι Έλληνες οι οποίοι θαύμαζαν την αρμονία και την απεραντοσύνη του ουρανού και της γης.

Ίσως για εμάς που βλέπουμε καθημερινά την φύση και τα στοιχεία του ουρανού να μην μας συγκινούν οι ομορφιές και η σοφία που κρύβεται στα δημιουργήματα του Θεού. Αν όμως τα βλέπαμε για πρώτη φορά τι θα λέγαμε;

Κάποτε ένας βασιλιάς θέλοντας να διδάξει με ζωηρό τρόπο τον γιο του, που θα γινόταν διάδοχος στο θρόνο, ώστε να εκτιμήσει την δημιουργία, διέταξε από νηπιακή ηλικία να κλισθεί σε μια σπηλιά και να παραμείνει μαζί με υπηρέτες σαν σε παλάτι. Όταν μεγάλωσε, ο βασιλιάς διέταξε να τον αφήσουν ελεύθερο να δει το φως και την κτίση… τότε ο νεαρός πρίγκιπας αντίκρισε τα δέντρα και τα λουλούδια, άκουσε τα κελαϊδίσματα των πουλιών του φάνηκε σαν ένα εξαίσιο πανόραμα και δεν πέρασε μέρα από τότε που να μην θαυμάζει.

Όλοι οι Άγιοι της εκκλησίας μας ήταν ταπεινοί και ενώ είχαν το χάρισμα της θαυματουργίας ωστόσο δεν ήθελαν να εντυπωσιάζουν με επιδείξεις, ούτε το χρησιμοποιούσαν για ίδιον όφελος, ακόμα και όταν χρειαζόταν να επιτελέσουν κάποιο θαυμαστό σημείο στη συνέχεια κρύβονταν γιατί δεν ήθελαν να δοξάζονται. Αυτό το παράδειγμα μας παρέδωσε ο αρχηγός της πίστεως μας Ιησούς Χριστός, όταν είχε αποσυρθεί στην έρημο για 40 ημέρες προσευχόμενος ο διάβολος τον πείραξε. Ο πρώτος πειρασμός ήταν ο «βιολογικός», της πείνας και της δίψας. Ο πονηρός, μετά σαράντα μέρες νηστείας και άσκησης του Χριστού, του λέγει: «Εάν είσαι υιός του Θεού, κάνε τις πέτρες ψωμί για να χορτάσεις την πείνα σου και την πείνα του κόσμου. Ξεκινάς για το έργο Σου και ξεχνάς ότι ο κόσμος πεινά. Ικανοποίησε πρώτα τις υλικές του ανάγκες και μετά προσπάθησε να τους οδηγήσεις στην πνευματική ζωή».
Ο Χριστός στην πρόκληση του πονηρού αρνείται να μετατρέψει τις πέτρες σε ψωμί. Δεν υπόσχεται κανέναν υλικό παράδεισο, αλλά δημιουργεί ένα προηγούμενο και μια πνευματική παράδοση για τον λαό Του με την απάντησή Του: «Ο άνθρωπος δε ζει μόνο με το ψωμί, τα υλικά αγαθά, αλλά με το λόγο του Θεού που δίδει περιεχόμενο στη ζωή του». 

Πόσες φορές ο κόσμος δεν αναζητά από την πίστη θαύματα για να πιστέψει; Ο Κύριος, όμως, δεν ενδίδει στον μεγάλο αυτό πειρασμό· γιατί θέλει η πίστη του ανθρώπου να μη στηρίζεται μόνο σε θαυματουργικές πράξεις ή εξωτερικά τεκμήρια. Η πίστη στο Θεό, που είναι καρπός του Αγίου Πνεύματος, είναι ουσιαστικά μια ελεύθερη και αγαπητική αποδοχή που δικαιώνεται μόνο από τους καρπούς της.

Το θαύμα είναι ένα ασυνήθιστο και εκπληκτικό γεγονός που το βλέπουμε με τις αισθήσεις μας αλλά δεν μπορούμε να το εξηγήσουμε με τη λογική μας, παρά μόνο με την πίστη μας.          Είναι αλήθεια όμως και πρέπει να παραδεχτούμε ότι τα θαύματα γίνονται με σκοπό να τονώσουν την πίστη και να μας διδάξουν το λόγο του Θεού  με δυναμικό τρόπο.

Ένας ιερομόναχος ενώ βρισκόταν στο κελί του στο Άγιο Όρος, είχε ανοιχτή την πόρτα του γιατί έξω είχε λιακάδα. Την ημέρα εκείνη τον απασχολούσε ένας λογισμός, τι άραγε είναι η παντοδυναμία του Θεού και καθώς βυθιζόταν σε σκέψεις κοίταξε για λίγο έξω από το κελί του και έμεινε άναυδος. Τι είχε γίνει και ο ανοιξιάτικος καιρός είχε μετατραπεί σε χιονισμένο. Βγήκε έξω και άρχισε να περιεργάζεται το χιόνι, το έριχνε επάνω του, στα ρούχα του… έπειτα μπήκε στο κελί του πήρε μια πετσέτα και σκούπισε το χιόνι που έλιωνε πάνω του. Όταν ξαναγύρισε να δει το χιόνι ο καιρός πάλι μετατράπηκε σε ανοιξιάτικό. Αφού συνήλθε από το εκπληκτικό αυτό θαύμα, είδε ότι η πετσέτα παρέμεινε βρεγμένη σαν απόδειξη των όσων βίωσε και με αυτόν τον εντυπωσιακό τρόπο πήρε απάντηση στις   απορίες του περί παντοδυναμίας του Θεού.

Όλα τα θαύματα που γίνονται από τους Αγίους  και τους Αγγέλους επιτελούνται στο όνομα του Χριστού, ο οποίος δίδει στον καθένα ξεχωριστά το χάρισμα ανάλογα με το βίο και το μαρτύριό του. Π.χ. μια γυναίκα προσευχόταν σε κάποιον Άγιο να της λυθεί η στειρότητα και ο Άγιος της εμφανίστηκε σε όνειρο και της υπέδειξε την Αγία Άννα, η οποία είναι υπεύθυνη για την γέννηση παιδιών. Κάτι παρόμοιο συνέβη και με τους Αγίους Αναργύρους οι οποίοι υπέδειξαν τον Άγιο Μόδεστο (που είναι προστάτης των ζώων) στην παράκληση φτωχής κτηνοτρόφου να θεραπεύσει τα δυο βόδια της.

Ο Άγιος Φανούριος και ο Άγιος Μηνάς είναι υπεύθυνοι για να βρίσκουν χαμένα αντικείμενα.

Η Αγία Παρασκευή θεραπεύει τα μάτια.

Ο Άγιος Αντύπας είναι προστάτης των οδοντογιατρών.

Ο Άγιος Νικόλαος είναι προστάτης των ναυτιλλομένων.

Η Παναγία μας είναι η πολυκλινική των θεραπειών και η πηγή των θαυμάτων, αφού οι πρεσβείες της είναι σωστικές για εμάς τα παιδιά της.

Οι Άγιοι επιτέλεσαν και τιμωριτικά θαύματα με σκοπό την συνέτιση κάποιων απίστων. Π.χ. ένας κουρέας είδε κάποιον να πηγαίνει στην εκκλησία την ημέρα που γιόρταζε ο Άγιος Αρτέμιος και από ασέβεια τον ειρωνεύτηκε λέγοντας όταν γυρίσει να του φέρει δυο κοίλες (λόγω του μαρτυρίου του ο Άγιος είναι υπεύθυνος για τα σπλαχνικά και τις ασθένειες της κοίλης). Πράγματι όταν επέστρεφε από την εκκλησία ο χριστιανός, ο βλάσφημος κουρέας έπεσε στο έδαφος και άρχισε να χτυπιέται από τον πόνο γιατί η ευχή που έδωσε πρωτύτερα είχε πραγματοποιηθεί. Έπειτα τον πήγαν στον Ναό και αφού προσευχήθηκε και ζήτησε συγνώμη θεραπεύτηκε.

Τα θαύματα επιτελούνται και μέσω των ιερών εικόνων των Αγίων μας. Σε πολλές από αυτές ο Θεός δίδει ιδιαίτερη χάρη και ευλογία.

Αλλά ακόμα και ο παντοδύναμος Θεός μένει αδύναμος όταν λείπει από τον άνθρωπο η πίστη για να συντελεστεί το θαύμα. Ο Χριστός μας ρώτησε κάποιον τυφλό αν θέλει να θεραπευθεί και εκείνος απάντησε «θέλω Κύριε βοήθησε την απιστία μου». Τέλος δεν έκανε θαύματα στην πατρίδα του λόγω της απιστίας των ανθρώπων.